Jos Verwiel onderzoekt als geen ander de uiterste mogelijkheden van het platte vlak. Op zijn vele reizen en lange verblijven in het buitenland verzamelt deze kunstenaar graag papieren documenten voor zijn collage-techniek die steeds de ondergrond bepaalt van zijn schilderijen. Op de markten van Parijs, Athene of New Delhi zoekt hij naar interessante grafische afbeeldingen.
De fragmenten van oude scheepszeilen verraden zijn passie voor de zee. Als archeologische fragmenten reageren deze cultuurbeelden onder vele lagen transparante verf met Verwiel?s stabiele frontale composities. Het doek zelf is drager en tegelijk het onderwerp. Het schilderij wordt een object. De contouren rondom het centrale speelvlak worden strak gemarkeerd, details uit meubels en architectuur leveren eenvoudige heldere en strakke mathematische vormen. De verwerking daarentegen is complex. In een moeizaam schilderproces van opbrengen en weghalen ontstaat een fragiel evenwicht met prettige desonanten en voldoende frictie waarbij kleur en vorm in dialoog blijven. Abstractie en figuratie zijn beide aanwezig. Zo jongleert Verwiel met de identiteit van het schilderij, als concreet object of als een verbeelding.
Het werk van Jos Verwiel verdient een bijzondere plek in de Nederlandse beeldende kunst. Bekend was hij eerder als beeldhouwer en toen hij letterlijk verzeild raakte in Griekenland, waar hij 15 jaar bleef wonen en werken, begon hij daar in een grote studio aan zee een carriŠre als kunstschilder. Zijn achtergrond als beeldhouwer ziet men direct terug in zijn geconstrueerde composities.

Verwiel was docent bij Tilburgse Kunststichting, Academie voor Industri‰le Vormgeving in Eindhoven, Centrum voor Kunstzinnige Vorming in Veghel, Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Opleiding
Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch
Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg

Klik hier om alle schilderijen van deze kunstenaar te bekijken.