Kees Slegt schildert en etst, maar is vooral met het laatste bekend geworden. Hij heeft daarbij een geheel eigen techniek verworven. Deze is in de eerste plaats gebaseerd op het gebruik van aluminium als etsplaat in plaats van koper of zink. Dit stelt hem in staat kleuren helder te houden en vooral ook om wit te gebruiken.

Daarnaast weet hij schilderachtige effecten te bereiken die ongekend zijn voor de traditionele etstechniek. Dit bereikt hij door op de etsplaat met een pasta met korrelige structuur te schilderen. Een oneindige hoeveelheid kleurnuances verkrijgt hij in slechts vijf drukgangen. Iedere drukgang gebruikt hij namelijk diverse kleuren naast elkaar.

De etsen van Kees Slegt lijken op het eerste gezicht abstract. Toch heeft Slegt altijd een figuratief uitgangspunt. Landschappen zijn vaak het uitgangspunt. Meer expliciet zijn het de ‘bruggen’ in het landschap die hem interesseren. Verbindingen tussen twee werelden. Zoals de brug die hij lijkt te slaan tussen de etskunst en de schilderkunst. In zijn schilderijen is dat ook te zien. Deze zijn, omgekeerd aan de etsen, vaak niet schilderachtig. Ze zijn geschilderd alsof ze gedrukt zijn, met strakke vormen en egale kleurvlakken. Bruggen stellen Slegt ook in staat om contrasten in kleur en vorm binnen een werk met elkaar te verbinden. Bruggen zijn uiteraard ook op te vatten als een mooie metafoor voor overleg en verdraagzaamheid.

Klik hier om alle schilderijen van deze kunstenaar te bekijken.