Margot de Jager geboren in Jakarta (Indonesi‰), 21/07/1956

Opleiding
Nederlandse taal-en letterkunde (1974 -1981)
Universiteit van Amsterdam
Gerrit Rietveldacademie, Amsterdam (1980 – 1985)

Margot maakt fantasierijke, maar ook duidelijk onbewoonde landschapsbeelden. In de prachtige serie Dumpside kun je een maatschappij-kritische houding alleen maar uit de titel veronderstellen. Het afvalprobleem als metafoor voor de vernietigende kracht van de mens. De serie Eutopia verbeeldt goede plekken, maar die bestaan alleen nog in de verbeelding van de kunstenaar.

Toelichting op het werk
De landschappen die ik schilder zijn altijd imaginaire landschappen en refereren niet bewust aan bestaande plekken. Ik heb een periode sneeuwlandschappen geschilderd (rond 2000), waarin het o.a. ging om onderzoek hoe je met de kleur wit – en de verschillende nuances daarin- een ruimtelijke sfeer en ruimte kan oproepen. Daarna hield ik me bezig met panoramische ruimten, waarin ik door een horizon te schilderen meteen associaties opriep met het Hollandse laagland, dat net zo bedacht is,waarbij de verf ook een zelfstandige functie heeft: het gaat niet om een afbeelding van het landschap.

In mijn meeste recente werk schilder ik (nog meer) in lagen en krab deze vervolgens (na droging) weer gedeeltelijk weg. Door dit proces van gestuurd toeval ontstaat een verfoppervlak dat onvoorziene mogelijkheden en associaties oplevert. Dit doe ik wel in een kader, dat wil zeggen ik werk wel vanuit een idee, van een compositie die ik van tevoren heb bedacht.
Door deze manier van werken kan ik meer uitgaan van verf, vorm en kleur. Daardoor vind ik m.i. een schilderkunstige vorm voor landschappelijke eigenschappen (ruimte, sfeer, berg, bos, kleur).

Klik hier om alle schilderijen van deze kunstenaar te bekijken.