Peter Hoogerwerf (1956)
De beelden van Peter Hoogerwerf sluiten in stijl aan bij de negentiende en vroeg twintigste-eeuwse traditie. Zijn baadsters en naakten doen denken aan beelden van impressionisten als Degas en Maillol. De geklede vrouwen herinneren in houding, belijning en type aan de vrouwen in het werk van de Belgische schilder/beeldhouwer Rijk Wouters (1882-1916). Symbolistische elementen zijn terug te vinden in een aantal spiritueel getinte beelden. Hoogerwerf vond tijdens zijn studie in de jaren tachtig aan de Rijksacademie in Amsterdam weinig waardering voor zijn traditiegebonden werk. Inmiddels is de tijdgeest in zijn voordeel veranderd. Figuratie en herkenbaarheid worden niet langer gezien als negatieve kwalificeringen. De waardering voor de traditie is terug. Klassiek of modern, figuratief of abstract, de taak van de beeldhouwer blijft het in balans brengen van beeldelementen. Hoogerwerf speelt binnen de figuratie met gesloten en open vormen, beweging en ritme, contouren en belijning. De expressie is steeds verschillend, vari‰rend van uitbundig folkloristisch tot ingetogen klassiek. Zijn beelden hebben in hun uitgebalanceerde verhoudingen een vanzelfsprekende aanwezigheid. De hoge technische kwaliteit draagt bij aan de indruk van klassieke schoonheid en elegantie.
Opleiding: : Academie voor Beeldende Kunsten Artibus, Utrecht; Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam.

Klik hier om alle schilderijen van deze kunstenaar te bekijken.