De schilderijen en objecten van Rob Regeer (1957) lijken op het eerste gezicht onschuldig. Maar schijn bedriegt. In zijn ‘gladde’ werk is een onderhuidse spanning voelbaar. Verleidelijke bloemen blijken bij nadere beschouwing mogelijk gevaarlijke, sterk uitvergrote ziektekiemen. Vlinders, symbolen voor onschuld en schoonheid, versluieren pistoollopen en schaduwen van de Stealth, de mysterieuze bommenwerper die tijdens de Eerste Golfoorlog (1991) voor het eerst werd ingezet. Steeds weer zoekt Regeer zijn inspiratie en de spanning voor zijn werk in uitersten.

Pas op zijn dertigste schreef Regeer zich in aan de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten, richting schilderen, tekenen en ontwerpen. “Tot die tijd was ik zoekende. Eigenlijk was ik aan het solliciteren. Ik had net mijn opleiding Toegepaste Huishoudwetenschappen afgerond en zocht een baan. In het eetcaf‚ waar ik werkte, kwam ik voor het eerst in contact met creatieve mensen. E‚n van mijn collega’s schilderde, een andere tekende en ik vond dat wel interessant. Ik begon ook te tekenen en maakte mannen en vrouwen een beetje … La Chagall en Picasso, felgekleurd en geabstraheerd. Op een meubelwerkplaats, waar ik een bijbaan had, maakte ik Rietveldstoelen. Het creatieve bestaan trok me zo aan dat ik me, ondanks alle onzekerheden die me te wachten stonden, aanmeldde voor de kunstacademie. Voor het eerst in mijn leven kon ik me verheugen op de toekomst. De gedrevenheid die ik toen voelde, was nieuw voor me.”

Regeer heeft altijd veel ge‰xperimenteerd met verschillende materialen, zoals metaal, teer, mdf en epoxyhars. “De grote constanten in mijn werk zijn het felle kleurgebruik en de krachtige, heldere ronde en gebogen vormen. De lijnvoering is voor mij essentieel. Ik houd van gebogen vormen, omdat die meer spanning kunnen uitdrukken. Voor mijn eindexamen heb ik bijvoorbeeld objecten en tekeningen van trappenpartijen gemaakt. Als suppoost in het Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden keek ik steeds naar de opgaande gebogen lijnen van de wenteltrappen. Dat fascineerde me. Die lijnen zag ik ook terug bij de windsurfplanken. De strak gespannen zeilen heb ik in Hout uitgevoerd, een plank kon je er eventueel zelf onder denken.”

Behalve in de lijnvoering zoekt Regeer, sinds het zien van de beelden van de Eerste Golfoorlog (1991), die spanning ook in zijn onderwerpen. “Aan de ene kant waren daar de voorlichters die spraken van een klinische Oorlog. Er zou geen burgerslachtoffer vallen, omdat er gebruik gemaakt werd van de Stealth, een voor de radar onzichtbare bommenwerper die zijn bommen zeer nauwkeurig kon richten. Alleen chemische fabriekjes zouden getroffen worden. Toch ging achter alle uiterlijke schoonheid van dit vliegtuig natuurlijk een moordwapen Schuil. Het heeft me jaren gekost voordat ik deze tegenstelling in beelden kon vertalen. Uiteindelijk heb ik silhouetten van het vliegtuig gecombineerd met de vlinder. Ik combineerde de hoekige vormen van de Stealth met de zachte krommingen van de vlinder. Hier op voortbordurend heb ik ook bloemen geschilderd, waarvan de bladeren eigenlijk foto ’s van handen zijn die een pistool omvatten.”

Het zijn die uitersten, deze tegenstellingen, die de werken van Regeer zo spannend maken. In zijn huidige werk concentreert hij zich eveneens op de tegenpolen schoonheid en gevaar. Ook nu gebruikt hij natuurlijke vormen om de schoonheid te verbeelden. Maar in tegenstelling tot zijn eerdere werk is het gevaar nu minder expliciet aanwezig. Het wordt nog meer versluierd. Toch vraagt ook hier zijn werk om een nadere beschouwing. Op het eerste gezicht zijn felgekleurde klaprozen omringd door spoorelementen te ontwaren. Maar zijn het eigenlijk niet schadelijke bacteri‰n of andere ziekmakende micro-organismen? Ook het ogenschijnlijk gladde uiterlijk van zijn werken verhullen immers een bepaalde wreedheid. Gaten geboord in mdf, opgevuld met verf, vervolgens bedekt met sjablonen en afgewerkt met epoxyhars. Het gevaar is aanwezig, maar Regeer laat de kijker er naar gissen.

Klik hier om alle schilderijen van deze kunstenaar te bekijken.